Dosar I.D. Sârbu, Revista VERSO (Cluj-Napoca)

Epistolele genialului I.D. Sârbu ne oferă câteva pătrunzătoare amintiri din ultimii ani ai comunismului dinastic guvernat de paranoia intelectuală şi mizeria sufletească a dictatorului Nicolae Ceausescu.

Craiova, 4 Aprilie 1987

(…) Am primit mi[i]a de lei, voiam cu ei să-mi cumpăr cafeaua necesară scrisului de dimineaţă: renunţ la cafea, m-a apucat o ciudă culinară, vin Paştile, am o nepoată profesoară la ţară, îi dau bani să îmi aducă un miel. De 7–8 kilograme: umblăm în hanţe şi gioarse, arătăm ca nişte şomeri. Ieri, pe actorul Cosma (Othello, Lear, Ştefan cel Mare) l-am văzut cu două sacoşe de cartofi; eu merg cu o damigeană la fântâna (istorică, dar naturală) Jianu, acolo e apă de izvor curată. Apa noastră, în urma unui nevinovat accident…, s-a spart conducta de apă şi cea de căcat, cu ocazia săpăturilor de tramvai. Aşa că ruperea carului cu proşti la Caracal e nimic în raport cu ruperea colectorului central de căcat de pe Calea Bucureştiului.

Dies irae. Judecata noastră de apoi începe cu această apocalipsă a intimităţii cu rahatul cotidian. Vidanjăm. Celine – care e un autor ce îmi place mult –[,] în voiajul său au bout de la nuit, descrie un WC public din New York. Cabinele sunt în cerc, vreo treizeci [de] capete afară, spre un havuz central. Se glumeşte, se râde, se comentează mai ales. Cette communisme joyeau de caca, zice mon Ferdinand şi iată, după 30 de ani de la lectură vi-l citez în cadrul acestei vesele epistole. Şi vă transcriu un epitaf care îmi place :
…Mais ne pardonne le roi ni ne pardonne la reine
Et les ajourne tous deux a paraitre en justice au hau tribun
De Dieu dans trente longa durabila vitae …

Lasă un răspuns

