As vrea sa pornesc de la o imagine. Intr-un celebru si controversat film din ultimii ani, Fahrenheit 9/11 al lui Michael Moore, se vorbeste despre Romania ca aliat de nadejde al Statelor Unite. Si acolo, pentru a ilustra Romania, pentru a-i da o identitate, cineastul american alege sa ne prezinte o imagine din anii 1930 cu Bela Lugosi in rolul lui Dracula, ridicandu-se dintr-un sicriu.
Romania este, asadar, tara lui Dracula. Multa vreme, istoricii romani – in sensul cel mai larg – au negat acest fapt. Istoricii politici ne-au spus ca celebrul personaj cinematografic n-are nici o legatura cu Vlad Tepes; stim acum foarte bine ce s-a intamplat cu pamfletele sasesti din secolul al XV-lea, reeditate succesiv in Germania, care au atribuit aceasta imagine principelui valah. Istoricii literari ne spun apoi ca Dracula nu are nici o legatura cu Romania, ca este creatia unui autor britanic modern, Bram Stoker. Acesta, vrand sa construiasca o utopie, a cautat un loc care nu exista in constiinta imediata si a ales Transilvania.
Desigur, tari ca Romania, Bulgaria nu exista in imaginarul colectiv omologat international. Numai ca sunt inclinat sa cred ca istoricii s-au grabit cand au sustinut ca Bela Lugosi nu ar prezenta o imagine tipica pentru identitatea Romaniei. De ceva vreme incoace, am avut prilejul sa vedem la televizor imagini in care comunitati satesti din Romania isi dezgropau, dupa un anumit timp, mortii pentru a le strapunge inimile cu un tarus. Aceasta tara este, probabil, Romania: o tara a exorcismului, o tara care isi dezgroapa mortii. Din acest punct de vedere, Romania este, intr-adevar, o tara balcanica. Fenomene de tip similar se pot intampla si in Rodopi, si in Podisul Dalmatic, uneori chiar in Peloponez, pe scurt, in locuri mai putin atinse de Uniunea Europeana. Prin urmare, nici sub acest aspect nu suntem originali. Iata, mai sunt vampiri si in alte parti. Nici macar monopolul vampirismului nu cred ca il detinem.
Care este raspunsul oarecum standardizat al elitelor cu privire la identitatea romaneasca in conexiunile ei geoculturale? Cu exceptia unei maini de marxisti canonici si vulgari, nimeni nu mai crede astazi ca identitatile sunt comandate de istorie. Identitatile sunt, de regula, construite pe infinite cai. Cele mai importante dintre aceste cai sunt cele politice, chiar si atunci cand sunt convocate instrumente de tip cultural, literar, simbolic, imagologic s.a.m.d. Or, identitatea romaneasca a fost construita in contextul unei duble modernizari.
Doua modernizari simultane
Modernizarea, pentru mine, nu este dubla doar pentru ca ar fi etajata succesiv. Sunt dispus sa vad, de fapt, o dubla modernizare simultana. Prima este – cu o formula a istoricului austriac Helmut Reinalter – o modernizare defensiva, o modernizare care nu isi asuma identitatea modernizatoare. Nici macar aici romanii nu au fost extrem de inovatori. Un exemplu de modernizare defensiva din domeniul juridic, de pilda, este publicarea Codului Calimachi in Moldova. Daca o sa cititi scara cartii (cuprinsul, cum i-am spune astazi), o sa gasiti acolo referinte la pravilele imparatesti, cand, de fapt, este vorba de traducerea Codului Civil austriac din 1811. S-a talmacit un cod relativ modern, pentru ca el insusi era o adaptare austriaca a Codului Napoleonian; juristii moldoveni din al doilea deceniu al secolului al XIX-lea au crezut de cuviinta sa mascheze faptul ca propun un text nou, ce nu are nimic de-a face cu Pravila, cu traditia juridica autohtona, folosind limbajul si organizand materialul intr-un mod care, cel putin in prima instanta, pare familiar.
Ceva mai devreme, cu vreo patru decenii, un calugar grec, Nicodim Aghioritul, personaj important nu numai pentru romani, ci si pentru revival-ul religios din prima jumatate a veacului al XIX-lea, scrie doua carti esentiale pentru spiritualitatea crestinismului ortodox in secolele al XIX-lea si al XX-lea: Carte folositoare de suflet si Razboiul nevazut. (Pentru a da un exemplu al imensei si durabilei popularitati de care s-a bucurat aceasta opera, pot sa va spun ca, inclusiv in cel de-al Doilea Razboi Mondial, Ministerul Propagandei publica cartulii de opt pagini cu prelucrari din textele nicodimiene, ce erau impartite gratuit soldatilor pentru a le purta la piept in timpul misiunilor.) Teologi savanti au aratat ca Nicodim Aghioritul, care studiase la Padova, a facut un lucru extrem de simplu. A adaptat in greceste, adaugand unele trimiteri la Parintii bizantini, lucrarile, din secolul al XVII-lea, ale iezuitului Segneri si ale theatinului Scupoli. Avem, deci, doua carti de pietate italiana baroca, transpuse in greceste de un calugar athonit care inventeaza, pe aceasta cale, ortodoxia moderna.
Acesta este, de altfel, un procedeu folosit frecvent de teologii ortodocsi, nu numai de cei romani, dar si de cei rusi sau greci. Exemplul clasic care imi vine in minte, pentru ca e vorba de un personaj care ocupa un loc important in cultura romaneasca a secolului al XX-lea, este cel al lui Dumitru Staniloae. Acesta procedeaza intocmai ca si Nicodim Aghioritul. E un teolog format in Romania, la facultatile de teologie, care face la fata locului o teza de doctorat de cateva pagini (o biografie a Patriarhului Dosoftei al Ierusalimului, fara nici un element de noutate in raport cu eruditia istorica precedenta). Plecat la studii, incepe sa citeasca autori germani si francezi, grupati in jurul centrului iezuit de la Lyon. Acestia pornisera deja, de 20-30 de ani, in cautarea parintilor greci pe care ii editau si comentau, potrivit celor mai riguroase norme filologice, dupa manuscrise aflate in bibliotecile occidentale. Dumitru Staniloae, nu la Bucuresti, nu in Carpati, nu in manastirile romanesti, are revelatia traditiei patristice bizantine. Aceasta ii este oferita, gata prelucrata, de savantii occidentali. Structura cartii sale de capatai, Teologia dogmatica ortodoxa, este preluata intocmai (o simpla consultare a cuprinsului ne dovedeste acest lucru) dupa Die Kirchliche Dogmatik a lui Karl Barth, cel mai important teolog reformat al secolului XX si, probabil, unul dintre cei mai mari teologi din toate timpurile. Preia cartea lui Barth, pe care o impaneaza cu literatura patristica greaca, ea insasi sistematizata de Henri de Lubac sau Hans Urs von Balthasar, teologi catolici care redescopereau pentru stiinta secolului XX traditia orientala. Pe acest temei prefabricat, Staniloae reinventeaza ortodoxia, cu aerul ca a stiut-o dintotdeauna si ca ceea ce scrie el nu a parasit niciodata cunoasterea acestei parti de lume. E doar un exemplu, dupa parerea mea extrem de clar, de modernizare defensiva in care pana si propria traditie este citita prin ochii carturarilor occidentali.
Exista insa, simultan, si o modernizare ofensiva sau, cum a mai fost numita, modernizare prin imitare. Toata lumea cred ca are relativ clar in minte articolul din 1868 al lui Maiorescu, In contra directiei de azi in cultura romana. Cred ca el ne livreaza o imagine foarte buna a tipului de importuri facute in aceasta perioada.
Un sociolog francez extrem de influent, Bertrand Badie, a scris, cu vreo 20 de ani in urma, o carte deseori citata, La Etat importé, care ne arata, plecand de la exemple din America de Sud sau din sud-estul Europei, in secolul al XIX-lea, pana la Africa sau Asia, in secolul XX, cum elitele locale naturalizeaza institutii importate din Europa de Vest si din Statele Unite. Sud-americanii, de pilda, s-au incapatanat sa preia modelul prezidentialismului american care, aparent, nu functioneaza nicaieri altundeva decat in Statele Unite.
Prin urmare, avem doua tipuri de modernizari simultane, de la sfarsitul secolului al XVIII-lea pana astazi. La ce raspund ele? Ce tip de atitudine a elitelor defineste aceste modernizari?
As indrazni sa spun ca una antiengelsiana. Sa luam, de pilda, cazul lui Nicolae Balcescu. Cine citeste cu atentie corespondenta lui Nicolae Balcescu, dincolo de sentimentele lui patriotice, de ceea ce-l facea sa simpatizeze cu pozitia lui Avram Iancu si a romanilor ardeleni trebuie sa conceada ca revolutionarul muntean suspecta deja aceasta pozitie ca fiind fundamental anistorica, antiistorica si contrarevolutionara.
Romania se alatura in aceasta privinta popoarelor balcanice, pentru ca aici ar fi de cautat, pesemne, prima trasatura fundamentala de balcanism: caracterul anistoric al istoriei nationale. Sunt popoare fara istorie in sens engelsian, popoare contrarevolutionare, care nu au vocatia crearii statului. Afirmatia poate parea dura, dar ea explica reactia celor doua modernizari din secolul al XIX-lea: defensiva si ofensiva, dupa cum tot ea explica ceea ce – cu multa usurinta, dupa parerea mea – trece drept national-comunismul lui Nicolae Ceausescu, ce ar trebui citit cu ceva mai multa seriozitate. Stradania lui Ceausescu si a intregii echipe ideologice a anilor a70-a80 a fost aceea de a demonstra – sigur, au facut-o inabil, fara prea multa inspiratie, dar intuitia lor filosofica era profunda – ca romanii nu sunt, asa cum ii calificase in mod dureros Engels, un popor contrarevolutionar, fara istorie. Romanilor li se atribuia o istorie revolutionara bimilenara si, ca atare, scapau din Balcani, unde se complacusera in cea mai mare parte a vremii.
Daniel BARBU
(intervenţie la Conferinţele Cuvântul, 2006).
[…] parte din ideologia românească Citesc aici, https://grupareaaproape.wordpress.com/2007/01/07/pestera-istoria-si-balcanii/ , şi aici, […]